Ecuador, wat een land!

16 april 2016 - Quito, Ecuador

Daar ben ik dan weer na een lange tijd afwezig te zijn geweest. Het zijn drukke dagen sinds ik in Quito ben aangekomen en ik heb vandaag voor het eerst even een rustdagje. Mijn laatste week in Quito breekt alweer aan, maar er is een hele boel gebeurd sinds ik hier ben. Laat ik maar beginnen bij waar ik gebleven was.

In de laatste blog vertelde ik dat ik naar Chachimbiro was geweest en dat ik voor het paasweekend naar Cuenca zou gaan. Na een paar dagen gewerkt te hebben gingen plotseling een dag eerder naar Cuenca. De bus op donderdag was al vol, dus vertrokken we woensdag avond al. Donderdag enorm vroeg aangekomen in Cuenca probeerde we eerst ons hostel te vinden. We vonden het vrij gemakkelijk, maar de kamers waren nog niet klaar. Dan maar eerst een filmpje kijken. Nadat we onze spullen naar de kamer hadden gebracht gingen we de stad verkennen. We begonnen met een kerk. Helemaal naar de top van de toren klimmen en een mooi uitzicht hebben over de hele stad. We kregen toch wel honger, dus gingen Andrea en ik lunchen in een klein en gezellig cafe. Daarna nog even een rondje door de stad heen gelopen, maar we merkten dat we toch best wel moe waren van de busreis. Even uitrusten in het hostel was dus een prima idee. ´s Avonds toch weer even de stad in en een hapje eten. Helaas viel dit wat tegen. Zeker gezien de prijs. Na het eten besloten we naar de nieuwe stad te lopen en hier kwamen we een bioscoop tegen. Wat beter na een lange dag dan naar Batman vs. Superman te gaan.

De volgende ochtend vroeg op, want we gingen naar Ingapirca. Dit is een oude Inca stad en tempel. Na twee uur in de bus gezeten te hebben komen we aan. Hier krijgen we een rondleiding van ongeveer 45 minuten door de ruïnes. Heel indrukwekkend allemaal. Na de tour ging de bus alweer terug naar Cuenca. De rest van de dag nog even lekker genoten van de stad en op tijd naar bed toe. De laatste twee dagen hebben we lekker rustig aan de stad gestruind en genoten, voordat we de bus zondag avond weer terug naar Quito namen.

Na weer een weekje gewerkt te hebben brak dan eindelijk het weekend naar de Amazone aan. Voor mijn werk bij Latin Frontiers kreeg ik een weekend naar de jungle. Met de opdracht om ook nog foto´s te maken van de lodge ging ik erop uit. En wat heb ik ontzettend genoten van dit weekend. De diversiteit in dieren en natuur is zo ongelooflijk groot, dat kan je je haast niet voorstellen. Ik was in de lodge samen met 2 Amerikaanse families. Het was heel gezellig met zijn allen.

We begonnen de trip met een drie uur durende kano tocht. Tijdens deze toch zagen we al zo ontzettend veel dieren. Van luiaarden tot en met roze dolfijnen. Echt prachtig om te zien. Eenmaal aangekomen bij de lodge hebben we even tijd om uit te rusten, voordat we het meer op gaan, om de zonsondergang te bekijken en te zwemmen. Wanneer het donker was gingen we het bos in om de nachtdieren te spotten. Natuurlijk is het eerste wat we zien een enorme tarantula. Na een tijdje zegt onze gids dat we onze zaklampen uit moeten doen en alleen moeten luisteren naar de geluiden. Toen merkte ik pas wat echt donker was. Er stond iemand 10 centimeter voor mijn neus en ik kon gewoon niets zien. Echt een hele aparte ervaring.

De volgende ochtend stonden we op tijd op en zijn we na het ontbijt een wandeling gaan maken van 3 uur door de jungle. We hebben ontzettend veel vogels, apen, giftige kikkers en padden gezien tijdens de wandelen. Op een gegeven moment moesten we door een stukje moeras heen. En drie keer raden wie er zijn laars en zonnebril verliest in de modder. Natuurlijk, kon dat niemand anders zijn dan ik! Na vijf minuten sjorren aan mijn laars, kwam hij eindelijk uit de modder en konden we weer verder. Ik kon alleen wel naderhand mijn sokken weggooien. Na de wandeling hadden we even tijd voor ons zelf. Ik besloot met de kinderen te gaan vissen en we vingen nog een piranha ook. Raad eens wat er die avond netjes bij het eten op een bord lag. 's Avonds gingen we nog voor zonsondergang even zwemmen en hebben we nog dolfijnen gespot. Later zouden we eigenlijk nog kaaimannen gaan spotten, maar het regende en we hadden er per slot van rekening eentje recht voor de lodge liggen. We besloten gewoon even rustig aan te doen en hebben uiteindelijk nog een uitleg gekregen van onze gids over het gebied.

De volgende dag stond in het teken van het bezoeken van de lokale Siona stam. Bij deze stam hebben we brood gemaakt van yucca, wij kennen het als cassave, en hebben we er een heerlijke lunch mee gemaakt. Deze dag was ook nog eens de warmste dag van het weekend, het was over 40 graden, en wij besloten met de lokale kinderen een potje voetbal te gaan spelen. Na helemaal gesloopt te zijn van het voetbal, en natuurlijk verloren te hebben, gingen we de sjamaan nog bezoeken. Hij vertelde ons alles over hoe ze werken en hoe je nu een sjamaan wordt. Aan het einde deden we met hem ook nog een wedstrijdje, wie het beste met de blaaspijp kon schieten, hij won. De volgende ochtend was het heel vroeg op en weer terug naar Quito. God wat heb ik ontzettend genoten van dit weekend. Het was echt een geweldige ervaring.

Nu ben ik alweer aangekomen bij het afgelopen weekend. Ik ben samen met Lia en Andrea naar Baños geweest. Dit weekend stond helemaal in het teken van activiteiten. De eerste dag zijn we naar Casa del Arbol geweest. Dit is een soort boomhut op de top van een berg met schommels. Hier kan je schommelen met een ontzettend mooi uitzicht en een best diepe drop naar beneden. Helaas zaten we midden in de wolken en zagen we niet veel. Zelfs de vulkaan hebben we niet gezien. ´s Avonds zijn we eerst naar de hotsprings geweest, daarna zijn we wezen poolen en we sloten de avond af bij een gezellige bar waar een rock & roll en blues band aan het spelen was.

De volgende dag was een hele drukke dag. Er stond rafting en canyoning op het programma. De dag begon om 9 uur. We begonnen met wildwater raften. Dit was echt geweldig om te doen. Helaas waren wij de enige boot waar iemand eruit viel. Gelukkig ging alles goed. Na het raften hadden we een verzorgde lunch, na de lunch werden wij met zijn drieën gedropt op de plek waar we gingen canyoningen. We hadden zelfs twee instructeurs, waarvan een in opleiding. Het was echt geweldig om te doen allemaal. We waren uiteindelijk rond 18:00 terug en we waren helemaal gesloopt. De rest van de avond hebben we lekker zitten kaarten en zijn we op tijd naar bed gegaan.

De laatste dag in Baños zijn we wezen mountainbiken. Het was bijna alleen maar omlaag, maar het was ontzettend mooi. Natuurlijk zaten we binnen tien minuten met een lekke band. De hele band moest eraf en een nieuwe binnenband moest erop. Al met al duurde het maar tien minuutjes. Aan het einde van de rit was een enorm mooie waterval. Wij hadden ons gelukkig voorbereid en hadden onze zwemkleding aan. We werden zeiknat en het was kruipen om boven bij de waterval te kunnen komen. Het was zeker de moeite waard. Voor de terugweg gingen we met een truck terug naar Baños. Hier leverde we onze fietsen weer in en stonden ze er versteld van dat wij die band hadden vervangen. Na nog even rondgelopen te hebben en geluncht te hebben gingen we met de bus weer terug naar Quito.

Ik ben nu al bijna aan het einde van mijn tijd in Quito, maar ik heb echt ontzettend genoten hier. Morgen gaan we nog naar Mindo toe en volgende week ga ik nog alleen naar Quilotoa toe, voordat ik weer verder trek. Ik heb ontzettend genoten hier, maar het wordt wel weer tijd om te gaan reizen. Het eerste grote deel staat voor de boeg. In een keer met de bus van Quito naar Lima. Dat is 27 uur! De volgende keer dat jullie iets van mij zullen horen zal waarschijnlijk in Lima zijn. Ik zal jullie op de hoogte houden.

1. Theunis Post:
    27 april 2016
    Hoi Tim, mooi verhaal, heel indrukwekkend. Heel veel plezier en op naar het volgende verhaal. Groet Theunis
  2. Opa/oma:
    30 april 2016
    hoi tim, wederom genoten van je belevenissen. het duizelt ons soms van alle avonturen die je meemaakt. houden zo. wijzelf hebben een prachtige cruisevakantie gehad, z-Europa en n-Afrika. vandaar de late reactie.de uitdrukking -alles aan je laars lappen-heb jij nu meegemaakt. weer iets op je konto.blijf genieten en pas goed op jezelf. liefs, opa en oma.
    p.s. foto vriendin = mooie meid=