eindelijke solo!

14 februari 2016 - Panama City, Panama

Laat ik eerst maar eens beginnen waar ik gebleven was. Mijn laatste week in Tamarindo. De week vloog zo voorbij. Weer een niveau omhoog met spaans en de hele week door feest, omdat iedereen vond dat de laatste week gevierd moest worden. Van karaoke night at sharky´s tot en met het altijd gezellige pacifico. Tussendoor ook nog even lekker koken voor mijn gastgezin. Er werd mij gevraagd om iets echt lekker Nederlands te maken. En natuurlijk gaf ik daar gehoor aan. Ik heb lekker gehaktballen met aardappels en boontjes gemaakt. Eerst op school even elke nederlander lekker jaloers lopen maken en daarna door naar huis om te koken. 7 personen moesten er eten. Het duurde even en het was een geklungel met de jus, maar aan het einde was het super lekker en hebben ze zelfs om het recept gevraagd. Al met al een geslaagde avond dus. Daarna moesten we ons maar snel klaarmaken, waren door mij pas om 9 uur klaar met eten, om uit te gaan voor mijn laatste avond Pacifico. Enorme gezelligheid en ´s avonds met 16 personen in een 8 persoons taxi terug. Je moet er maar gewoon mee leven. Dan nog maar even school de volgende morgen. Die avond verjaardag van iemand vieren en toen bedacht een of andere slimme meid een weddenschap. Met 20 personen geld inlegggen, 3 dollar per persoon, en dan een wedstrijdje doen. Zwemmen en drinken en rennen en de prijs, volgende dag reisje op de Catamaran voor de beste twee. En welke jongen was hier de gelukkige winnaar! Jaja leuk om Tamarindo zo af te sluiten. Met 35 man op vrijdagmiddag na je laatste uurtje school nog een keer de catamaran. Geweldige tijd gehad en daarna gewoon doortrekken de nacht in natuurlijk. Om niet te vergeten natuurlijk ook nog mijn diploma gekregen voor mijn spaans cursus. Dan breekt de zaterdag aan. God wat had ik hier weinig zin in. Al mijn spullen moeten pakken en checken. Kijk ik na het inpakken naar mijn tas en het lijkt net alsof ik van alles mis, terwijl ik veel meer bij me heb. Misschien raak ik gewend aan het inpakken. Daarna laatste dagje op het strand gelegen en leuk cadeautje gevonden voor mijn gastgezin. Heb drie apen gekocht die je aan elkaar kunt haken in de kleuren van de Nederlandse vlag. Vonden ze ontzettend leuk allemaal. Daarna laatste avondje in Tamarindo. Dat moest natuurlijk even goed gevierd worden. Dat hebben we natuurlijk ook gedaan. Om 3 uur thuiskomen en om 5:30 de bus moeten hebben was echter niet het beste plan. Gelukkig is alles helemaal goed gekomen.

De volgende dag was het dus zover. Ik heb afscheid genomen en ben op de bus naar San José gestapt samen met iemand die ik bij EF had ontmoet. Hier een overnachting gehad en de volgende morgen met een duits koppel, dat ik had ontmoet in het hostel, naar Puerto Viejo gereisd. Bijna de bus gemist, omdat de vrouw van het hostel ons verkeerd had gewezen. Eenmaal aangekomen in Puerto Viejo een enorm leuk en mooi frans hostel gevonden. Ze waren nog maar net begonnen en het zag er ontzettend mooi uit. Samen met de mensen waarmee ik was aangekomen elke dag koken voor gelukkig weinig geld, heerlijk! Helaas heeft het een dag 18 uur achter elkaar gestort. Noemde ze een tropische stormpje. De eerste sinds november en ik had het geluk dus weer.

Op woensdag doorgereisd naar Bocas del Toro, Panama. Een transfer genomen om het makkelijk te maken en ik was op het eiland binnen vier uur. Ook hier moest ik natuurlijk gebruik maken van mijn nep ticket om het land binnen te komen. Hier een goed hostel gevonden en genoten. Hier regende het ook, maar de tweede dag was droog en toen heb ik een fiets gehuurd en heb ik over het hele eiland gefietst. Een route van bijna 50 km en een flinke bui op je kop, maar het was het waard. Paar leuke mensen ontmoet in het hostel en weer het duitse stel gezien en samen een biertje gedronken. Op vrijdag was het wel even leuk. Dit was de dag dat EF een trip had georganiseerd naar Bocas. Veel mensen weer teruggezien en even wat gedronken. Was heel erg gezellig.

Zaterdag om vijf uur ´s middags een transfer naar Panama city geboekt. Overdag veel uitgezocht over mijn trip naar Colombia. Was er namelijk achtergekomen dat het onmogelijk is om via land van Panama naar Colombia te reizen. De enige optie was drie uur met het vliegtuig of vijf dagen op een zeilboot met een trip langs de San Blas eilanden tussendoor met snorkelen vissen en nog veel meer. Omdat er niet veel verschil zat in de prijs en ik echt geen trek had in vliegen, heb ik natuurlijk gekozen voor de zeilboot. Om vijf uur dan eindelijk vertrokken naar Panama City. De reis duurde in totaal 12 uur en kwam vanmorgen om 5:30 aan in het hostel. Heel toevallig moesten vier andere uit dezelfde bus ook naar hetzelfde hostel. Zijn hier samen heen gegaan. Om zeven uur konden we eindelijk de kamer in en eventjes kort geslapen. Daarna verder zoeken naar zeilboten. Ik wist dat ze vanuit mijn hostel de reizen regelden en ze hadden nog een plekje voor me op een zeilboot genaamd mintaka. Hij vertrekt op 18 februari. Ik heb dus wat om naar uit te kijken en jullie krijgen natuurlijk alles te weten naderhand. Eerst maar even genieten van een paar dagen in Panama City en hier op onderzoek uit.

1. Opa/oma:
    15 februari 2016
    hoi tim, wat een prachtige fotoreportage. wij hebben intens genoten, laat staan jij.
    feesten en drinken en zover vanuit hier te oordelen prachtige meiden.ik(opa) zou het wel weten.met de catamaran 5 dagen lijkt ons ook geweldig.toch nog even een tip, let goed op jezelf, geen gekke dingen en blijf genieten
    wensen je veel plezier met dit prachtige avontuur. liefs opa en oma