Eindelijk, ik ben er!

7 januari 2016 - San José, Costa Rica

Gisteren dan eindelijk vertrokken naar Costa Rica. Na een vlucht van bijna 11 uur kwam ik dan eerst aan in het enorm hete Panama. Zodra je het vliegtuig uitliep stond het zweet je op je voorhoofd.

Dan was het wachten aangebroken. 2.5 uur wachten op mijn vlucht naar San José. Dan maar bedenken wat je gaat doen. Eten is niet erg aan te bevelen aangezien het goedkoopste 8 dollar bedraagt! Uiteindelijk ook maar op zoek gaan naar een wc. Die waren er heel veel, behalve voor mannen. Overal waren vrouwentoiletten, maar een heren wc was nergens te bekennen. Uiteindelijk na een half uur zoeken en helemaal aan de andere kant van de terminal had ik er eindelijk een gevonden. Tsja, zo kom je de tijd wel door.

Na een korte vlucht van 1 uur was ik er dan eindelijk, San José. Even langs de douane en dan mijn rugzak ophalen. En dan begint de chaos. Buiten komend wordt je volkomen overlopen door wel 100 taxichauffeurs die je allemaal wel willen meenemen. Ik deed verstandig en ging op zoek naar de bus. Na 10 mensen te hebben gevraagd naar het busstation en allemaal het antwoord kreeg 'je kan beter een taxi nemen das veiliger' vertelde eindelijk iemand het en had ik de bus gevonden. Er blijven bussen komen en gaan en op gegeven moment vraag ik aan de chauffeur of deze bus naar het centrum van San José gaat. Hij antwoord volmondig ja!

Toen ik uit de bus stapte wist ik totaal niet waar ik was. Ik stond ergens op een heel groot busstation wat enorm vervallen was. Ik maar zoeken naar het centrum maar kon het niet vinden. Na 1 uur lopen en vragen vond ik het eindelijk en dacht: is dit het? Dan maar meteen naar een hostel. Vond er gelukkig snel één en ben maar meteen gaan slapen.

De volgende ochtend lekker een ontbijt. Geroosterde boterham met scrambled eggs, groot stuk ananas, een banaan en koffie. Helemaal perfect. Toen spullen inpakken en toch maar even kijken waar ik precies zat. Wat bleek. Ik zat helemaal niet in San José! Ik zat in een stad genaamd Alajuela zo'n 20 km ten noorden van San José. Klein foutje dus. Dan maar weer naar het busstation waar ik gewoon maar "el bus San José Centro" heb geroepen. Meteen wezen 3 mensen naar dezelfde bus. Lekker makkelijk zo.

Eindelijk was ik er gekomen. Het ontzettend mooie centrum van San José. Het was 9 uur ochtends en had alle tijd. Heel het oude centrum afgestruind en eten gekocht in de grote Centro Mercado. Foto's volgen nog. Rond 1 uur was ik er wel klaar mee. Het centrum was niet super groot en mijn tassen waren zwaar. Dan maar op zoek naar het busstation voor de bus naar Tamarinde. Had vanochtend nog een man ontmoet die me in de bus helemaal de weg had gewezen. Echt ontzettend handig! Maarja ik loop er natuurlijk met mijn domme kop gewoon voorbij. Wat blijkt nou. Het zit in een gloednieuw gebouw wat ook een soort winkelcentrum speciaal voor de busreizigers heeft. Zit de ticketoffice ook nog eens op de derde verdieping. Maar ik heb het gelukkig gevonden. Voor nog geen 10 dollar reis ik over 45 minuten in 6 uur tijd naar Tamarinde,  waar ik mijn eerste maand zal verblijven in het kleine plaatsje Santa Rosa.

Meer verhalen volgen snel en de foto's ook.

1. Tinca:
    7 januari 2016
    He Tim. Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen en je eerste blunder al hebt gemaakt .
    Veel plezier en geniet vooral.
    Groetjes Tinca
  2. Theunis Post:
    8 januari 2016
    Hoi Tim, mooi en leuk reisverslag. Ben heel benieuwd naar je verdere avonturen. Het begin is er, ben benieuwd naar het vervolg..groet Theunis
  3. Opa/oma:
    8 januari 2016
    hallo tim. goed aangekomen in tamarindo? busstation welke verdieping?
    geen toilet en ook geen bomen?? geintje.
    hoop alles goed. groetjes
  4. Opa/oma:
    9 januari 2016
    hoi tim, zaterdag 9 jan.erg benieuwd naar je verblijfplaats in santa rosa.
    tot nu toe genoten van je reisverslag.het zal zeker een prachtig avontuur worden deze reis.mooi dat we mee kunnen genieten via jouw blog.
    Liefs opa en oma