Pura vida

20 januari 2016 - Tamarindo, Costa Rica

Eindelijk dan weer de tijd gevonden om jullie een kleine update te geven. Het zijn drukke en lange dagen hier, maar pura vida.

Er zit nu alweer anderhalve week op en de tijd vliegt hier voorbij. Vorige week zondag eindelijk mijn gastgezin ontmoet na lang zoeken in Santa Rosa. Volgende keer maar meteen bellen dus. Ik ben enorm vriendelijk ontvangen en wordt hier behandeld als iemand van het gezin. Het gezin bestaat uit Jorge, Yenci en hun zoon Andres. Ook is er nog een andere student in huis. Haar naam is Blandine en ze komt uit Frankrijk. Ze is ontzettend aardig en helpt mij veel met mijn spaans, zij is hier namelijk al vijf maanden. Ik krijg hier twee keer per dag heerlijk eten voorgeschoteld. Bijna elke dag iets anders en ook elke weer ongelooflijk lekker. Ik kreeg hier een week de tijd om Engels met iedereen te praten en sinds gisteren moet ik er toch echt aan geloven: 'solo español y mucho practica. Ik merk al dat het elke dag beter gaat. Ik kan nu alles verstaan door de context, maar het praten blijft wat lastig. Maar dat komt allemaal wel goed.

En dan nu de school. Elke dag om 6 uur opstaan, douchen en ontbijten, want om 7:15 staat de bus voor de deur. Het is een kwartier rijden naar school en dan is het even relaxen. De lessen beginnen om de dag om 8 uur of om 11:10, maar iedereen is er 's-ochtends al. Je gaat of leren of even relaxen. De school is ontzettend mooi en de lessen zijn goed. Heel erg interactief allemaal. Het tempo mag van mij alleen iets hoger. De dagen zijn hier tot 12:30 of tot 16:30, ligt helemaal aan de begintijd. Tussendoor haalt iedereen lunch in het dorp. Rond vijf uur word je weer opgehaald en teruggebracht naar je huis. Als je thuiskomt is het altijd eerst douchen en daarna eten. Soms is het daarna nog even tv kijken en lig je om 9 uur lekker op bed, maar dat is natuurlijk echt niet altijd het geval.

Als er overdag vrije tijd is, is het eigenlijk standaard om bij het zwembad of op het strand te liggen. Ik geef zelf de voorkeur aan het strand. Heerlijk in de zon liggen en zwemmen tussen de hoge golven, ontzettend mooi! Altijd met een groep en altijd gezelligheid. En natuurlijk heel bruin worden!

's-Avonds begint dan het echte goede leven. We spreken altijd af waar we heen gaan en nemen samen de taxi naar Tamarindo. Dat is al een avontuur opzicht.  In Nederland zouden we nooit in zo'n taxi stappen, maar hier is het normaal. Ze scheuren hier over de weg en ze kennen geen verkeersregels. Ook drinken veel taxichauffeurs tijdens het rijden, dat blijft altijd een apart gevoel. Dan zijn we aangekomen in Tamarindo en dan is het nog vrij vroeg, een uurtje of negen. We gaan altijd eerst naar de bar Ovega Negra. Daar drinken we wat, We poolen en spelen beerpong. Daarna gaan we de clubs in. Elke dag van de week staat vast naar welke clubs we gaan. En dat heeft maar met een ding te maken, gratis drank! Er is altijd wel een ladys night of een open bar. Het moet natuurlijk niet te duur worden. De avonden zijn altijd heel gezellig,  maar dat maakt de nachten voor slapen soms wel kort.

En dan nu het hoogtepunt tot nu toe, de catamaran!  Afgelopen zondag zijn we met een groep van 11 mensen met een catamaran gaan varen. Eten en drinken was gratis en de tocht duurde 5 uur. Eerst een uurtje varen naar een strand en dan lekker snorkelen. Ontzettend mooi onder water en heerlijk een uur snorkelen,  ook veel foto's gemaakt. Na het snorkelen was er eten. Het was allemaal ontzettend lekker. Drinken was ook super. En wat drink je dan hier, een piña colada natuurlijk! Na het eten weer varen en een hele mooie een gezellig dag gehad. Toen we de baai weer invoeren ging de zon onder. WAT EEN ONTZETTEND MOOI GEZICHT! Het was al met al een ontzettend mooie dag. Naderhand heel moe. Even snel wat eten en we lagen om 19:30 in bed.

Zo even kort de samenvatting van mijn eerste dagen bij EF. De foto's volgen en in mijn volgende reisblog zullen jullie alles terug kunnen lezen over mijn trip naar Nicaragua volgend weekend!

1. Marc:
    21 januari 2016
    Hi Tim,
    Begin een beetje jaloers te worden!
    Mooie verhalen en fotos met veel natuurschoon :)
    Veel plezier en blijf gezond!

Groet, Marc
  2. Opa/oma:
    21 januari 2016
    .hoi tim, mooi reisverslag.ook voor ons om van te genieten.leuk dat je het zo
    goed getroffen hebt met je gastgezin.wat het eten betreft, pas op voor de calorieën.
    je ziet eruit als een zeerover met baard en snor. nooit ervaren dat scholing gepaard gaat met ëntertainment"--en pleasure als een van de hoofdmoten.
    blijf genieten. liefs opa en oma
  3. André:
    26 januari 2016
    Hoi Tim,

je bent pas 2,5 week weg en nu al zoveel gezien, geleerd en mooie avonturen beleefd. Es una vida perfecto amigo!

Mooie verhalen, foto's, video's en ook vriendinnen :-).

Ik ga denk ik de zomervakantie in Costa Rica plannen.

Heel veel plezier de rest van die prachtige reis!

Saludos cordiales y uno embrazo fuerte de André.
  4. Hans Bo:
    31 januari 2016
    Ik heb altijd gedacht dat een catamaran een boort op 2 drijvers was maar 't schijnt 'schuit vol mooie meiden' in het spaans te betekenen.
    Hou ons op de hoogte....